Bloggen, doen of niet?

Gepost op: 26/10/2015, Door: Christophe Roaen

Bloggen, doen of niet?

Iedereen wil zijn website hoog laten scoren in Google. Ondertussen weet je al dat “Content, King is”, hoe kom je nu aan deze content. Wel, een blog is daar de ideale tool voor.

Ik hoor het al zeggen, het brengt niets op, ik heb niets om over te schrijven, ik heb geen tijd om te bloggen, wat is het voordeel?

Voor het eerste argument kan ik met zekerheid zeggen, bloggen helpt. Bloggen is schrijven, schrijven is content, content is waarde, waarde brengt bezoekers.

Wat het tweede punt betreft, inspiratie. Iedereen kan uren praten en bloggen over zijn job. Probeer gewoon even aan de andere kant te staan. Jij bent een specialist in uw vakgebied. Leg uit wat je doet, hoe je doet, waarom je het doet, wat de trends zijn, welke materialen, welke technieken, enz…

Plaats op je website ergens de mogelijkheid om vragen te stellen. Gebruik deze vragen dan om een artikel over te schrijven. Dingen die voor jou doodnormaal lijken, zijn dit voor leken meestal niet. Hier kan jij dan over bloggen.

Wat is het voordeel van bloggen?

Wel er zijn er heel wat. Hieronder een klein overzicht.

  • Websites die niet aangepast worden (statische websites) zijn voorbij. Blogs gaan over waardevolle en interessante onderwerpen voor uw bezoekers.
  • Je leert veel bij, je zal opnieuw eens stilstaan bij dingen die zo evident zijn, dat je er niet meer over nadenkt, misschien kom je wel tot nieuwe inzichten.
  • Als je het een tijdje blogt, krijg je een groot aantal posts die veel waardevolle content bezitten. Op deze manier wordt je een “autoriteit” in je vakgebied. Altijd leuk voor de zoekresultaten binnen Google
  • Je geeft gratis informatie aan je bezoekers. Deze zullen dit waarderen en de kans is ook groot dat ze nadien voor een andere service of dienst zullen betalen.
  • Een blog werkt in 2 richtingen. Je schrijft en er volgen vragen of reacties, waarop dan weer kan gereageerd worden. Telkens nieuwe content. Opnieuw een grote waarde voor Google
  • Op een heel eenvoudige manier events of promoties aankondigen op je website en nadien een verslag hierover geven
  • Je bent een krak in je vak, een specialist, door te bloggen laat je dit weten aan uw bezoekers.
  • Ook de pers zoekt over bepaalde onderwerpen op internet, het zal maar net jouw artikel zijn, dat ze er uit kiezen…

 

Bloggen

Hoe te starten met bloggen?

Nog geen ervaring met bloggen? Hier volgen enkele tips. Mocht ik iets vergeten zijn of je hebt nog vragen, geef gerust een seintje.

Waar ga ik bloggen?

Doe dit op een eigen domein, niet op een blog-site. Bedoeling is dat jij een autoriteit wordt in je vakgebied, niet de blogger.com of dergelijke.

Planning

Voorzie een planning, voor je begint, denk goed na over je onderwerp. Doe het nodige onderzoek. Probeer telkens op het zelfde moment je blogbericht te publiceren. Trouwe fans zullen dit snel doorhebben en naar deze momenten uitkijken. Niet altijd evenveel tijd om te bloggen? Voorzie dan enkele artikels op voorhand. Met WordPress kan je deze zelfs automatisch online laten plaatsen. Zo kan je zonder stress op vakantie en toch op tijd je blog op je website plaatsen.

Verwacht niet van de eerste dag de grote massa, maar geef niet op en hou je aan de planning. Blijven bloggen

Voorzie visuele content

Naast tekst, probeer ook om steeds wat visuele inhoud te voorzien. Foto’s, illustraties, grafieken (infographics zijn zeer populair tegenwoordig) of video. Ze maken de tekst lichter verteerbaar en ze helpen ook goed binnen Google mits goed beruikt (Zie tip verder) en het is bewezen dat ze beter scoren op sociale media.

Ben je zelf niet de beste fotograaf, geen nood, er zijn voldoende stockfoto websites waar je rechtenvrije foto’s kan vinden, tegen betaling Istock, shutterstock of gratispicjumbo enz.

SEO

bloggen zorgt voor de content. Je kan je score binnen Google wel een beetje helpen met de juiste technieken toe te passen.

  • Zorg voor een goede, unieke titel voor elk bericht
  • Ook een goede unieke Meta-omschrijving
  • Gebruik alt-tags bij foto’s
  • Laat bezoekers toe om te reageren of vragen te stellen
  • Zorg dat bezoekers je bericht kunnen delen op sociale media

Verzamel e-mailadressen

Het belangrijkste van bloggen en je website in het algemeen is uiteraard bezoekers trekken. Hoe meer je schrijft over een onderwerp, hoe hoger je zal scoren in Google, hoe meer bezoekers er komen. Vraag deze mensen naar hun contactgegevens. Op deze manier kan je je volgende blogbericht aankondigen via mail, zodat deze bezoeker terugkomt.

Doe research

Hoe origineel je ook denkt te zijn, het bestaat waarschijnlijk al of iemand heeft er al over geschreven. Ga zelf eens op zoek in Google voordat je schrijft, verzamel deze info, herschrijf ze samen met jouw nieuwe input, en je hebt een nieuw bericht. Ga uiteraard niet klakkeloos overschrijven. Dit zal een negatief effect hebben.

Niet bang zijn van lange teksten

Sommige artikels zullen korte berichten zijn, andere wat uitgebreider, en nu en dan zal er eentje tussenzitten waarover je zoveel kan vertellen dat het echt veel wordt. Niet erg, gewoon doen. Probeer alles netjes in te delen, nu en dan een foto zodat het wat luchtiger wordt en zorg ervoor dat de belangrijkste informatie bovenaan in de tekst staat.

Geef geld uit om te promoten.

Om één of andere reden hebben bloggers iets tegen adverteren tegen betaling. Zonde. Natuurlijk moet je dit niet voor elk bericht doen, maar als je nu net dat ene artikel geschreven hebt waarvan je denkt, dit is nu echt op en top goed. Doen, promoten die handel. Dit kan eenvoudig via social media, ik denk daarbij aan Facebook, als je hier de juiste groep mensen gaat targetten, dan zal je zeker een piek zien in de bezoeken. In het geval van Facebook is er dan nog een grote kans dat mensen dit gaan delen, wat dan weer gratis is. Met 25€ kom je al een heel eind, aangezien dit een PPC systeem is (Pay Per Click)

Connecties maken en netwerken

Bekijk de blogs die over het zelfde onderwerp handelen, en geef nu en dan eens een antwoord op berichten. Maak jezelf kenbaar, verwijs naar je eigen blog. Doe dit op een rustige manier, probeer een band op te bouwen met hen. Laat ze ook op jouw blog eens een bericht posten, bloggen doe je niet alleen, een interactie op je blog is een goed signaal. Links die naar jouw blog komen zijn zeer waardevol, zeker als ze komen van een site die beter gerangschikt staat als die van jou.

Zorg dat de blog responsive is

Smartphones en tablets nemen meer en meer de plaats in van desktop, dus zorg ervoor dat je blog op alle deze toestellen te lezen is. Indien dit niet het geval is, zoeken ze verder naar een site die wel gebruiksvriendelijk is. Dit is naast inhoud één van de belangrijkste punten waar je op moet letten.

Ga sociaal

Door uw artikels te gaan delen of aan te kondigen op de verschillende social media, zal je ook extra aandacht krijgen.

Een Facebook-pagina voor een bedrijf is zeker aan te raden en bij deze ook één van de ideale platformen om een nieuwe blog op aan te kondigen. Zorg voor een uitnodigende titel, uitdagende stelling of stel het publiek een vraag.

Zorg ook hier voor een mooi beeld, anders ga je verloren in de massa en

Vergeet op het niet om je post te delen op je eigen persoonlijke pagina. Zo spreek je naast de volgers van je bedrijfspagina ook je persoonlijke contacten aan.

Interessant? Deel dan even dit artikel.