Digitale kloof tussen consumenten en KMO's

Gepost op: 12/05/2016, Door: Christophe Roaen

Digitale kloof tussen consumenten en KMO’s

Zijn de kleine- en middelgrote ondernemingen mee met de digitalisering en gebruiken ze de juiste online kanalen om zo (nieuwe) klanten te bereiken? Het antwoord: Neen, de digitale kloof is nog te groot en de Belgische KMO’s hebben nog een lange weg af te leggen.

Terwijl consumenten al intensief gebruik maken van online media om zich te informeren over producten en diensten of online tot aanschaf over te gaan, lijken de KMO’s in België nog achterop te hinken. Ze zien nog te weinig de mogelijkheden die het digitale landschap te bieden heeft. Momenteel geeft amper 29% van de KMO’s aan dat ze online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Bijna de helft zelfs nog totaal geen actie ondernomen op dit vlak. Terwijl de digitale economie blijft groeien,  hebben veel ondernemingen nog totaal niet nagedacht over een online strategie.

We willen wel

Cijfers uit een onderzoek van Gouden Gids tonen aan dat 89% van de ondernemingen beschikken wel over een website, maar amper 11% daarvan is mobiel responsive en 75% is totaal niet geoptimaliseerd voor de zoekrobots. De meeste marketing budgetten gaan nog steeds naar offline marketing en de online marketing die gebeurd, wordt amper gemeten. Terwijl dit net het grote voordeel is.

Noodzakelijk

Anno 2016 is het eigenlijk ondenkbaar om zonder een digitale strategie aan de slag te gaan. De regel is eenvoudig, je moet gaan waar de doelgroep zich bevind. En deze potentiële klanten bevinden zich online, op zoek naar informatie. Meer en meer worden we weggeconcurreerd door de grote ketens, terwijl de detail-handel net de sterkste troeven in handen heeft (productkennis, ervaring, persoonlijk contact, dienst na verkoop, …) Door kennis en ervaring op een goede manier te delen online, zal je gevonden worden door je doelgroep.

De digitale kloof dichten

Als we de belgische consument niet volledig willen verliezen aan de internationale reuzen, moeten we online mogelijkheden en kansen met beide handen grijpen. Enkel op die manier kunnen we de digitale kloof tussen consument en de lokale ondernemer verkleinen.

Het is zeker niet de bedoeling om veel geld te pompen in online marketing maar om gericht te gaan werken en te starten met een goede basis.

  • Zorg voor een mobiel vriendelijke website
  • Informeer uw bezoekers
  • Optimaliseer uw website voor Google en andere zoekrobots
  • Zet de stap naar de sociale media
  • Maak gebruik van e-mailmarketing
  • Gebruik Google analytics en webmaster tools

Conclusie

Zonder te dramatiseren, ondernemers moeten hun bedrijf klaarmaken voor de toekomst anders is het op een dag gewoon gedaan. Hoe lokaal je ook werkt.

Contacteer RedCherry om uw online strategie te bespreken

Digitale kloof tussen consumenten en KMO's

 

Contacteer RedCherry om uw online strategie te bespreken

Interessant? Deel dan even dit artikel.