E-mail marketing

Gepost op: 18/04/2016, Door: Christophe Roaen

E-mail marketing

In 2016 blijft E-mail marketing één van de doeltreffendste elementen in online marketing, je kan er niet om heen. Kijk zelf maar eens hoeveel nieuwsbrieven je dagelijks krijgt (al dan niet gewenst) Hier gaat het over gewenste nieuwsbrieven.

Vandaag gaat e-mail marketing meer over het verstrekken van informatie. Het geven van waarde in plaats van te gooien met aanbiedingen of promoties. Door gewoon informatie te geven zet je je klanten niet onder druk. Ze MOETEN niets kopen, ze krijgen iets, gratis, en gratis is altijd goed.

Ze hebben je product misschien nu niet direct nodig, maar door ze regelmatig op de hoogte te houden en hen waardevolle content te geven, blijf je “TOP OF MIND” Wanneer ze je product of dienst wel nodig hebben, is de kans groter dat ze bij jou terecht komen.

Kies een goed e-mail marketing systeem

Begin niet aan e-mailmarketing via je eigen outlook. Zorg voor een systeem hebt dat het je gemakkelijk maakt. Er zijn er verschillende op de markt maar Mailchimp zal wel veruit de bekendste zijn. Waarom één van deze systemen gebruiken?

  • Eerst en vooral is MailChimp zeer eenvoudig te gebruiken.
  • Tot een bepaald aantal e-mailadressen kan je het gratis gebruiken
  • Je kan heel overzichtelijk  de resultaten meten van je mailings
  • Bijna alles is te automatiseren

e-mail marketing met mailchimp

Maak een plan

E-mail marketing is maar één onderdeel van online marketing. Zorg voor een algemene digitale campagne. Een goede website met “kick ass” content, aanwezigheid op social media en vooral een goede planning. Een kalender met daarop “wat wanneer en waar zal gebeuren”. Enkel op deze manier kan je consequent blijven werken. Wekelijkse update op website, 2 wekelijkse posts op social media, maandelijkse nieuwsbrieven, …

Het doel

Wees duidelijk in wat het doel van de e-mail is. Zowel voor de lezers als voor jezelf. Wil je een promotie doen of gewoon enkele tips geven aan je klanten. Eén promotie per e-mail is ruim voldoende, zo vermeid je keuze-stress. Ook voor jezelf is het gemakkelijker om nadien de resultaten te gaan meten.

Call-to-action

Als het doel is vastgelegd, wees dan duidelijk in wat je verlangt van je lezers. Aangezien je mailing maar één doel heeft zou het jammer zijn als je het dan mist. Ga er van uit dat je lezers maar weinig tijd aan jouw mail willen besteden. Vertel hen wat waar ze naar toe moeten en wat ze moeten doen. (Schrijf nu in, Bestel vandaag, …) En wees niet bang om het “dringend” te maken.

Hou het eenvoudig

Ga geen lange teksten schrijven in een mailing. hou het kort, duidelijk en sterk. Meestal is dit in de vorm van een inleiding, de titel van een artikel of enkele tips en tricks, die verder naar de website leiden. Kleine hapklare stukjes zijn overzichtelijk en nodigen uit, dit in tegenstelling tot grote flappen tekst.

Personaliseer

Een e-mail is veel efficiënter als je je klanten bij naam kan aanspreken. Het feit dat ze hun eigen naam zien staan en herkennen, neemt de aandacht even vast. De kans dat ze verder gaan lezen en eventueel doorklikken naar uw website is gewoon groter.

Beantwoord vragen

Als je een promotie doet rond een bepaald product of dienst, laat dan weten welke meerwaarde u kan bieden aan uw klanten. In plaats van een de specificaties van uw product of dienst op te sommen, laat ze weten wat het voordeel is dat u kan bieden, welk probleem los jij op.

Onderwerp

Zorg voor een goed onderwerp voor uw mail, hier gebeurd de eerste selectie. Zorg ook dat het onderwerp aansluit met wat er in de mail staat. Los de verwachtingen in.

Start uw eigen e-mail campagne

Interessant? Deel dan even dit artikel.