Hashtag

Gepost op: 27/05/2016, Door: Christophe Roaen

Hashtag

Wat is een Hashtag en hoe gebruik je ze. Als je gewoon bent om Instagram of Twitter te gebruiken dan ken je ze vast wel. Maar weet je ook hoe je ze kan gebruiken?

Tegenwoordig vind je ze overal, Facebook, Pinterest, Google+, Twitter en Instagram. Als je aan online marketing doet, kan je deze niet negeren. Ze kunnen je merk meer kenbaarheid geven, de inhoud van je website helpen verspreiden, je SEO verbeteren, uw doelgroep versterken of uitbreiden, enz…

In dit artikel leg ik 3 basis hashtag strategieën uit.

Wat is een #Hashtag?

De meesten zullen ondertussen wel weten wat een hashtag is. Voor zij die echt geen idee hebben, een klein woordje uitleg. Wat zijn ze en waar komen ze vandaag.

Hoe je hashtags kan gebruiken

  • Merk of campagne gebonden
  • Trending
  • Inhoud

1. Merk of campagne gebonden hashtags

Wat zijn ze en waarom heb je ze nodig:

Merk of campagne gebonden zijn tags die je zelf aanmaakt voor je eigen merk of campagne.  Je gebruikt ze om deze te gaan promoten.

Merk hashtag:

Creëer je eigen merk hashtag, gebruik de naam van je bedrijf of een slogan die mensen kennen van je bedrijf. Gebruik deze als de basistag voor je bedrijf die jij en je klanten kunnen gebruiken op elke moment op de verschillende social media

Het is uiteraard belangrijk om voor een unieke hashtag te zorgen, doe dus eerst wat onderzoek op Twitter, Instagram, Facebook, … Als je naam of idee te veel voorkomt, zoek je beter een andere variant.

Probeer de naam kort en krachtig te houden, zo kunnen klanten je tag onthouden.

Campagne hashtags:

Voor een campagne hashtag gebruik je natuurlijk de naam van de lopende marketingcampagne.

Ook voor deze hashtag is het belangrijk om je huiswerk te maken en wat research te doen op de verschillende social media. Als een hashtag te populair is, ga je beter kiezen voor een tag die minder vaak voorkomt.

Promoot de campagne hashtags als een middel om je klanten tot actie aan te zetten. Laat ze de hashtag gebruiken om bijv. mee te doen aan een wedstrijd of loterij.

Tips voor merk en campagne hashtags:

  • Gebruik ze consequent op alle social media.
  • Maak unieke campagne hashtags voor elke actie of promotie, laat zo je klanten weten dat je actief bezig bent.
  • Hou je merk-tag kort, zo zijn ze makkelijker te onthouden.
  • Meten, hou in de gaten hoeveel je hashtags gebruikt worden

trending hashtag

2. Trending Hashtag

Een trending #hashtag een een onderwerp dat populair is. Dit kan van moment tot moment verschillen. Op Twitter kan je de trends bijna realtime opvolgen.

Als je een trend ziet dat gelinkt is aan je merk of campagne, kan je deze gebruiken in een tweet of een post. op deze manier zal je bericht in één keer aan een veel groter publiek zichtbaar worden dan juist aan je volgers.

Opgelet: Maak hier geen misbruik van. Teveel trending onderwerpen gebruiken – zeker als ze niet gerelateerd zijn – wordt niet altijd geapprecieerd. Het kan zelfs leiden tot een uitsluiting op Twitter.

Waar vind je de trending hashtags?

Op dit moment worden deze enkel weergegeven in Twitter. De topics die Twitter aanduid zijn meestal wel mee te nemen naar Facebook en Instagram. Je kan de trends terug vinden op de linker zijde van het scherm.

Je kan de trends aanpassen aan de hand van je locatie (Wat trending is in de Verenigde Staten zal hier veel minder van toepassing zijn) of aan wie je volgt, als je vooral onderwerpen volgt uit de autosector, zal je vooral zien wat hier populair is.

Een handige tool vind je op hashtags.org hier kan je volgen hoe goed bepaalde tags het doen en checken hoe je eigen hashtags scoren. Op Trendsmap kan je per locatie gaan kijken wat er trending is

Hoe trending #hashtags gebruiken:

Hou de trends in de gaten via de tools die je hierboven kan vinden. Wanneer je een onderwerp ziet dat te maken heeft met je activiteiten hier op inspelen. Tweet of post sturen en uiteraard deze hashtag gebruiken.

Tips voor het gebruik van trending hashtags:

  • Snel reageren op trending hashtags
  • Volg de trending hashtags op Twitter, Google+ of sites zoals hashtags.org en trendsmap.
  • Gebruik niche trends, om hiermee een trouw publiep op te kunnen bouwen

3. Inhoudelijke Hashtags

Inhoudelijke hashtags gebruik je in je posts. Ze zijn niet merkgebonden en ze zijn niet noodzakelijk een trend of populair. Het is een gewone aanduiding die gerelateerd zijn aan de inhoud van je post.

Deze hashtags helpen de SEO van uw posts te verbeteren. Ze worden gevonden door klanten die er naar zoeken.

Enkele hashtags die veel gebruikt worden:

  • Lifestyle
  • Evenement
  • Locatie
  • Producten

Produkten

Mensen zoeken heel dikwijls op social media met een product via hashtags. Probeer te denken als je klanten wanneer je een post plaatst. Gebruik hashtags die uw door uw doelgroep worden gebruikt.

Lifestyle hashtags

Denk aan hobbies, sport, uitgaan, leeftijden, … Mensen zoeken elkaar op, speel hierop in als je een post plaatst

Evenementen

Eenn evenement kan gaan van een lokale kermis tot een groot nationale feestdag tot de lancering van een nieuw product.

Als je deelneemt aan een beurs of je sponsort een sportwedstrijd, gebruikt de hashtags die voor handen zijn. Hoe groter het event, hoe meer mensen je bereikt.

Locatie

Gebruik de locatie hashtags van waar je gevestigd bent met je zaak. Op deze manier spreek je de lokale klanten aan.

Tips voor inhoudelijke hashtags:

  • Zoek de hashtags die gebruikt worden door je volgers, concurrenten en je partners en gebruik ze.
  • Ga dialoog aan met volgers of reageer op likes en gebruik hashtags.
  • Ga NIET spammen met 32 tags in één bericht. De ongeschreven regels zegt 2 hashtags per bericht is ideaal.

Conclusie

Gebruik hashtags om:

  • Uw merk en campagnes kenbaar te maken
  • Gebruik te maken van trending onderwerpen
  • Het bereik van de inhoud van je posts uit te breiden

hashtag infographic

Interessant? Deel dan even dit artikel.