Instagram

Gepost op: 14/04/2016, Door: Christophe Roaen

Instagram

Waarom moet u als bedrijf of merk Instagram gebruiken?

Instagram is in. Het feit dat er meer dan 400 miljoen spreekt voor zich. Ook bedrijven beseffen ook steeds meer de mogelijkheden van Instagram als social media.

Instagram geeft geen cijfers mee per land maar een onderzoek van Iminds toont aan dat naar schatting 24% van de Belgen (tussen 15 en 65 jaar) over een Instagram account beschikt. Wat neer komt op iets meer dan 1,5 miljoen gebruikers in Vlaanderen en 2,6 miljoen in België

Interactie

Naast de overduidelijke groep die je als ondernemer niet kan laten links liggen is interactie ook een belangrijke reden. Een studie van Forrester toont aan dat de interactie op Instagram veel groter is dan die op andere social netwerksites.

Deze werkt in 2 richtingen. Wanneer een merk iets post kan het zijn dat volgers dit zullen oppikken en gaan delen of hierop gaan reageren, zeer goed, punt gescoord. Nog beter is wanneer volgers of fans zelf een afbeelding posten over iets wat ze doen met dat zelfde product. Dit kan je als merk ook gaan delen met de andere volgers. Dit is zeer waardevol want je laat zien dat je belang hecht aan de input van je klanten.

Ben&Jerry is hier een goed voorbeeld van, ze waren er als een van de eerste bij om als merk een Instagram account op te maken en hebben ondertussen meer dan 400000 fans. Ze posten de beste foto’s van hun fans ook op hun eigen account.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Het gekende spreekwoord, en het slaat de nagel op de kop. Afbeeldingen worden in onze hersenen veel sneller verwerkt dan tekst. Aangezien dat Instagram vrij beperkt is in het delen van inhoud (tekst) worden bedrijven verplicht om creatief om te springen met afbeeldingen op dit medium. Zo zijn er tal van voorbeelden van merken die echte pareltjes posten.

In België is het “bedrijf” bij uitstek Tomorrowland, die met 2,4 miljoen volgers met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt, Studio Brussel staat op een eervolle 2de plaats met meer dan 91000 volgers. Voor merken spannen Delvaux en Stella Artois de kroon.

Influencers

Eén van de manieren om als merk meer in de kijker te staan is werken via influencers. Personen die veel actieve volgers hebben op Instagram kunnen heel veel invloed hebben op hun volgers. Een strategie die vooral in de modewereld veel toegepast is. Wanneer je als klein modemerk jezelf kan koppelen aan een celebrity a la Kim Kardashian met meer dan 66 miljoen volgers kan je je wel voorstellen dat dit een impact zal hebben.

Het hoeven uiteraard niet altijd beroemdheden zijn, het gaat er vooral om dat je weet wie je doelgroep is, en wie deze doelgroep volgt. Veelal zijn het bepaalde bloggers die het goed doen op dit vlak en die ook op deze manier een graantje proberen mee te pikken van de successen van bepaalde merken.

Wil je aan de slag met Instagram? Op deze infographic vind je alvast enkele nuttige tips.

instagram infographic

Interessant? Deel dan even dit artikel.