Lokale SEO

Gepost op: 05/07/2016, Door: Christophe Roaen

Lokale SEO

2016, +/- 50% van het internetverkeer is mobiel en meer dan 50% van de zoekopdrachten binnen Google gebeuren via smartphone of tablet. Het is duidelijk dat zoekrobots (Google) meer en meer gaan inzetten op lokale SEO.

Doe zelf eens de test: Geef een willekeurige zoekopdracht in vb: bakker, u zal zien dat net onder de advertenties, een aantal resultaten worden weergegeven in een kader. Bovenaan de kader staat een kaartje met enkele aangeduide locaties en daaronder meer detail over deze locaties. Dit zijn de locale zoekresultaten. Wanneer u later dezelfde zoekopdracht zal uitvoeren op een andere plaats, zal u zien dat de resultaten in de kader niet dezelfde zullen zijn.

Het is logisch dat wanneer u zich in Gent begeeft en een bakker zoekt, u niets hebt aan een lijst van bakkers uit Brugge. Hierin schuilt een groot potentieel voor kmo’s.

zoekresultaat lokale seo

Enkele tips voor uw lokale seo

Zorg voor een website die mobiel responsive is

We zouden het niet meer mogen zeggen maar in 2016 is dit gewoon een must. Als je jezelf als ondernemer serieus neemt, dan moet je ervoor zorgen dat je website voor iedereen toegankelijk is. Wanneer je website hier niet aan voldoet, sluit je 50% van je potentiële klanten uit.

Maak een bedrijfspagina aan in Google+

Of je het nu leuk vindt of niet, Google is de zoekmachine bij uitstek en ze hebben lokale seo zowat uitgevonden. Dus kunnen we er maar beter gebruik van maken. Via Google Mijn Bedrijf kun je een profiel van je bedrijf aanmaken. Hier vul je alle gegevens van je firma in: Naam, locatie, specialisatie, openingsuren, foto’s toevoegen, … Hoe meer data je toevoegt, hoe meer Google over je weet, hoe meer kans dat je pagina zal verschijnen bij de juiste zoekopdracht.

Plaats uw bedrijfsgegevens op uw website

Nu Google weet waar je zit, koppel je deze info aan je eigen website, zorg er dus voor dat op elke pagina van je website deze adresgegevens terug te vinden zijn. Beste plaats is ergens in de footer onderaan de pagina.

Reviews

Je hebt tevreden klanten? Vraag dan reviews. Dit geeft 2 grote voordelen:

  • Het versterkt je positie, hoe meer kwalitatieve reviews je hebt, hoe beter je scoort.
  • Het overtuigd andere potentiële klanten.

Zorg voor geoptimaliseerde meta-tags

Wanneer je als bakker in Gent een website zit, kun je dit ook beter in de meta-data zetten (Titel, beschrijving en eventueel ook in de URL). Hoe meer info je geeft hoe groter de kans dat je wordt gevonden.

Lokale bedrijvengidsen gebruiken

Eén van de bekendste in Vlaanderen zal wel Handelsgids zijn. Maak hier gebruik van, dit zijn enerzijds extra links, en anderzijds zijn het extra locaties waar uw bedrijfsgegevens voorkomen. Google gaat ook in deze websites kijken en zal ook uw data hierin terug vinden. Zorg ervoor dat je telkens dezelfde informatie gebruikt.

Ga Sociaal

Eigenlijk een van de krachtigste tools. Je kan heel eenvoudig een bedrijfspagina maken in vb. Facebook en posts sturen. Deze posts kan je voor weinig geld gaan promoten in je eigen omgeving en aan je eigen gekozen publiek.

Interessant? Deel dan even dit artikel.