Online Marketing

Gepost op: 11/08/2016, Door: Christophe Roaen

Online Marketing

Over online marketing is ondertussen zo ongeveer alles al gezegd. RedCherry zet de belangrijkste puntjes eens op een rij. Wat is het, Waarom is het nu zo belangrijk en hoe begin je er eigenlijk aan.

Wat is online marketing?

Definitie volgens Wikipedia: “Internetmarketing of online marketing is een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Online marketing omvat internetreclame, maar evengoed minder directe vormen van marketing, zoals zoekmachinemarketing, affiliate marketing, e-mailmarketing, contentmarketing, virale marketing en marketing via sociale media. De laatste jaren is reclame en marketing via het internet uitgegroeid tot de grootste reclamemarkt”.

Concreet wil dit dus zeggen, je website en alle online kanalen die klanten naar je website leiden. Social media, nieuwsbrieven, zoekmachines, online advertenties, Links van andere website, SEO, …

Van zodra de beslissing wordt genomen om met een website te starten, doe je aan online marketing.

De voordelen

In tegenstelling tot de klassieke marketing (Tv, radio, drukwerk, …) heb je bij online marketing de mogelijkheid om je resultaten te meten. Door de resultaten van je acties te meten, kan je bijsturen in latere acties.

Je hebt veel sneller een groot bereik en je moet hiervoor niet gaan flyeren. Door op de juiste manier gebruik te maken van social media, kan je snel je gewenste doelpubliek bereiken.

Geen drukwerk, geen dure radiospots of voor kmo’s onbetaalbare zendtijd op televisie. Het is simpelweg een stuk goedkoper. Al moeten we eerlijk zijn door te zeggen dat je wat meer moet investeren in tijd.

Informatie kan zeer snel aangepast worden en is hierdoor altijd up to date. Op deze manier geef je altijd de laatste informatie aan je klanten en informatie is waarover het gaat op het internet.

Je kan optimaliseren, zowel op technisch als inhoudelijk vlak. Je kan product-omschrijvingen gaan verbeteren, zodat ze op de juiste zoektermen worden gevonden en je kan de juiste achtergrondinformatie meegeven om Google te helpen je beter vindbaar te maken.

online marketing stategie

Hoe begin ik eraan?

Zomaar snel even een website online gooien en er aan beginnen is niet de goede manier. Er zijn veel verschillende mogelijkheden en kanalen om je onderneming op de digitale kaart te zetten. Je kan maar beter een plan hebben, anders loopt het gegarandeerd mis binnen de kortste keren.

Eerst en vooral leg best vast wat je doelen zijn. Omkader wat je gaat doen, anders loop je voor je het weet als een kip zonder kop rondjes te draaien. Ideaal is 1 website met 1 doel. Verkoop je schoenen, specialiseer dan in schoenen. Focus op je product.

Wie is je doelgroep? Zijn het vooral jonge, sportievelingen of verkoop je orthopedische schoenen aan een iets ouder publiek (Ja, ook oudere mensen surfen tegenwoordig).

Wat ga je vertellen, wat is je content strategie? Hoe ga je informatie verspreiden. Werk je met nieuwsbrieven, mik je op Facebook of trek je de kaart van Youtube? Maak een lijst op van de mogelijkheden en bekijk wat haalbaar is. Zoals bij de voordelen reeds vermeld, “de grootste investering is tijd”. Beter van op een beperkt aantal kanalen intensief te werken dan overal maar een beetje.

Zorg voor een planning. Als je op voorhand weet welke actie je gaat doen en op welk moment, moet je niet gaan improviseren.

If you fail to plan, you are planning to fail!
Benjamin Franklin
Zorg dat elke actie een doel heeft. Iets kopen, downloaden, inschrijven voor nieuwsbrief, liken, … maakt niet uit wat. Zorg voor een Call To Action. Nodig je publiek uit om actie te ondernemen.
Uiteraard is het nodig om je aan de planning te houden. Het uitvoeren en opvolgen van elke actie en het meten van de resultaten. Als je alles goed opvolgt, kan je evalueren en bijsturen waar nodig.
Zoals bij veel dingen is hier een goede voorbereiding meer dan het halve werk. Wens je meer informatie of een vrijblijvende babbel over jouw online strategie? Geef ons gerust een seintje
Interessant? Deel dan even dit artikel.