slechts 11% heeft een mobiele website

Gepost op: 19/10/2015, Door: Christophe Roaen

slechts 11% heeft een mobiele website

Uit een onderzoek van goudengids blijkt dat slechts 11% van de ondernemers in ons land over een mobiele website beschikt. De kloof tussen onderneming en consument blijft nog steeds groot in België. Terwijl meer dan 57% van de Belgen over mobiel internet beschikken en meer dan 34% van het internetverkeer mobiel is, hinken de ondernemers achterop. (Bron: Internet gebruik in België)

Bijna 75% van de Belgische bedrijven beschikt over een website maar amper 25% daarvan beschikt over een website die geoptimaliseerd is voor zoekrobots. Gevolg is een lage of zelfs geen ranking waardoor er bijna geen potentiële klanten hun weg vinden.

Meer en meer start de consument zijn zoektocht naar een product of dienst via internet en dat doet hij niet enkel via een pc. Bijna de helft van alle opzoekingen gebeuren mobiel.

Mobiele website

Moet het dan een mobiele website zijn?

Sinds april heeft Google zijn nieuwe algoritmes uitgerold, die naast de inhoud van een website ook rekening gaan houden met de gebruiksvriendelijkheid ervan. Uw website mag dan al relevant zijn aan de zoekopdracht, als deze niet geschikt is voor het toestel waarmee gezocht wordt, zal dit de zoekopdracht negatief beïnvloeden. Websites die een responsive design hebben, passen zich aan het gebruikte toestel aan.

Meten is weten

Een ander pijnpunt dat aan het licht is gekomen is dat weinig ondernemers weten hoeveel het rendement is van hun website. Men heeft een website omdat het moet? Het potentieel van een website wordt nog te veel onderschat. Het informeert de bestaande klanten en het trekt potentiële nieuwe klanten aan. Via Google analytics kan alles gemeten worden. Hoeveel bezoekers, via welk kanaal, welke pagina’s zijn populair en vooral, hoeveel gebruikers surfen mobiel.

Sociale media

Meer dan 50% van de ondernemers beschikt over een Facebook-pagina, maar amper 16% maakt hier actief gebruik van. Terwijl Facebook en sociale media in het algemeen, één van de manieren is om een website bekend te maken. Deze media zijn trouwens ook allemaal mobiel geoptimaliseerd, waardoor ze de perfecte link met een mobiele website kunnen vormen. 4,3 miljoen Belgen checken dagelijks hun Facebook-account, 3,2 miljoen doet dit mobiel.

sociale media mobiel

Interessant? Deel dan even dit artikel.