Facebook post

Gepost op: 26/05/2016, Door: Christophe Roaen

Facebook post

Wat is nu een goede Facebook post en waaraan moet deze voldoen?

Meer en meer KMO’s vinden de weg naar Facebook en willen er hun plaats veroveren. Om dit succesvol te doen moet je dan ook interessante inhoud posten. Inhoud die waardevol is voor de mensen die je volgen. Het is meteen ook de eerste tip voor een goede Facebook post.

  1. Zorg voor een interessante post. Je hebt de aandacht van je publiek, geef dan ook nuttige informatie of weetjes in de plaats. Informatie die te maken heeft met je bedrijf, de producten die je verkoopt of de diensten die je levert.
    Laat eens kijken achter de schermen van je onderneming, wie je bent, wie de werknemers zijn. Net een teambuilding activiteit gedaan? Vertel hier dan over, het moet niet altijd business zijn…
  2. Link de post naar je website of naar een website die waardevol kan zijn voor je volgers. Als je van elke post een reclameboodschap maakt voor je eigen website zal het snel gaan tegensteken. Probeer dus afwisseling te steken in de berichten. Zelf net iets interessants gelezen, deel het. Op die manier blijf je verrassen. Geef waarde aan je volgers en ga niet verkopen.
  3. Zorg voor een goede call-to-action. Spoor de lezers aan om iets te doen, laat ze verder surfen naar een website, het bericht te liken of te delen. Stel een vraag aan je publiek, lok reacties uit waar je dan zelf ook kan op reageren.
  4. Zorg voor leuke foto’s die in het oog springen. Met een originele coverfoto kom je al een heel eind. Posts met afbeeldingen worden veel meer bekeken dan die zonder. Zorg er zeker voor dat de foto’s in het goede formaat staan en in goede kwaliteit staan.facebook post formaten van foto's
  5. Posts met video zijn helemaal super. Zorg ervoor dat je deze direct via Facebook upload, dan spelen ze direct af en trek je nog meer de aandacht.
  6. Voor een relatief klein bedrag kan je al je bericht gaan boosten. Hierbij kan je dan ook nog heel specifiek gaan aanduiden wie je bereiken. Je kan het geslacht aanduiden, leeftijd, regio en je kan nog gaan kiezen welke hun interessegebieden zijn. Plaats je een bericht over een nieuw soort voetbalschoenen dan ga je vooral mannen gaan targetten die geïnteresseerd zijn in voetbal.
  7. Hou het kort. Wanneer de teksten te lang zijn, is de kans op interactie eerder klein. Hou het kort en leuk. Wil je toch veel vertellen, zorg dan voor een leuke inleiding en vertel verder op je website.
  8. Zorg voor een positieve noot. Reageer niet op negatief nieuws, maar kies voor leuk, opwekkend, blije berichten…
  9. Wees voorzichtig met teksten in de afbeelding. Bij gepsonsorde berichten mag de tekst in een foto slechts op 20% van de oppervlakte van je foto staan. Ben je niet zeker of je foto goed is, check dan zeker eens via deze tool van Facebook. Hier kan je je foto uploaden, en je krijgt direct het resultaat te zien. Hoe meer tekst op je foto, hoe minder zichtbaarheid je bericht krijgt.
  10. Meet de resultaten. Via Facebook kan je gemakkelijk zien hoeveel mensen je bericht hebben gezien, geliked, gedeeld of een link hebben gevolgd. Gebruik deze informatie. Als je ziet dat berichten beter scoren op donderdag middag dan woensdag namiddag, post dan vooral op donderdag. Facebook houd al deze data bij, zo kan je voor jezelf uitmaken wat werkt en niet werkt. Er bestaat geen magische formule die dit berekend, je kan enkel testen.
Interessant? Deel dan even dit artikel.