Welke fouten maak je beter niet

Wat zijn nu de hoofdzonden die vandaag echt niet meer kunnen? Over smaken en kleuren gaan we niet discussiëren maar sommige fouten maak je beter niet op je website, gewoon omdat ze als “vervelend” worden aanschouwd of ze jagen bezoekers weg. En dat is iets wat niemand wil. Hier geef ik een opsomming van de 7 grootste fouten die nog steeds gemaakt worden.

Muziek & video

Een vrolijk technodeuntje dat begint te spelen als je op een website terechtkomt, doen we beter niet. Als uw bezoekers niet direct terug verdwijnen, gaan ze eerst en vooral op zoek waar ze het muziekje kunnen uitzetten. Een nutteloze toevoeging aan uw website dus. Ook filmpjes die vanzelf beginnen afspelen, doen we beter niet. Video op uw website is goed, zeer goed zelfs, maar geef altijd de keuze aan uw bezoekers om de video te starten.

Vervelende pop-ups

Op zich zijn pop-ups niet slecht, maar ze moeten juist gebruikt worden. Pop-ups die te pas en te onpas verschijnen met reclame, zijn vervelend. Ook voor het inschrijven van nieuwsbrieven, laat je beter achterwege. Wat wel een goede techniek is, zijn pop-ups die verschijnen wanneer uw gast uw website wilt verlaten (Exit intent) Een laatste kans om toch nog de aandacht te trekken van de bezoeker met een interessant voorstel of boodschap.

Niet responsive

Zelf al eens geprobeerd om met dikke vingers in een menubalk een link aan te klikken? Dat lukt niet. Het is 2020, het merendeel van de zoekopdrachten op Google worden met een smartphone gedaan. Dus kan het alleen maar logisch zijn dat uw website mobiel vriendelijk is. Niemand gaat zich nog bezighouden met inzoomen en uitzoomen. Sowieso zal een website die responsive is, beter scoren op de zoekresultaten.

Moeilijke navigatie

Een onduidelijke en moeilijk te vinden navigatie is ook een “dooddoener”. Als mensen moeten zoeken naar uw menu, dan is het kalf al haf verdronken. Ga er van uit dat de meeste bezoekers geen geduld hebben. Hou het dus logisch en zorg dat het menu makkelijk te vinden is.

Zorg ook voor een duidelijke structuur in het menu, dat alle informatie daar staat waar men het verwacht. Heb je veel informatie op veel verschillende pagina’s, werk dan met sub-menu’s. (Bijv. Onze diensten, met daaronder: Webdesign, online marketing, Grafische ontwerp, …) Zo vermijd je een navigatiebalk met 12 linken.

De hoofdzonden van een website

Slecht kleurgebruik

Sommige website lijken wel een kleurboek van een kleuter, knalgeel knalrood, fluoblauw en groen, … Onnodig en het doet bijna letterlijk, pijn aan de ogen. Gebruik kleuren die mooi samenhoren. Dit kan je makkelijk doen via color.adobe.com.

Alles volgepropt

Niet elke pixel moet gebruikt worden. Sommige website staan zo vol dat er claustrofobische gevoelens aan te pas komen. Breng rust door ruimte te laten. Alle informatie komt tot z’n recht, het blijft overzichtelijk en het maakt het je alleen maar makkelijk om uw website responsive te maken

En, last but not least…

Nieuws … van 3 jaar geleden

Voor alle duidelijkheid, nieuws van 3 jaar geleden, is GEEN nieuws. Hou uw website up-to-date. Niemand gaat in juli nog “gelukkig nieuwjaar” wensen. Toch zien we het maar al te vaak. Ook “Welkom op onze nieuwe website” is GEEN nieuws. Zie uw website als uw online etalage, die pas je ook aan naargelang de seizoenen, dus uw website verdient echt wel evenveel aandacht.

Dit zijn zeker niet de enige fouten die gemaakt worden, maar wel de opvallendste. U kan bij RedCherry altijd uw website laten analyseren. We hebben een lijst van punten waarop we uw website checken en onze aanbevelingen geven.

Let’s Work Together

TELL ME MORE ABOUT YOUR PROJECT

Interesse om uw website te laten screenen? Contacteer ons dan voor een afspraak.

LET’S TALK